Het is elke keer weer een mooi moment: terugkijken op onze gezamenlijke prestaties middels het maken van het jaarverslag. En wat was het een mooi jaar. Eerlijk, er zijn ook wat momenten geweest dat het niet zo snel ging als we graag zouden willen, maar dat herkent u zelf ook vast wel. Toch hebben we weer wat indrukwekkende mijlpalen behaald, die ik hier in het voorwoord graag even de aandacht geef.
Het jaar 2023 zal onder andere de geschiedenis ingaan als het jaar van de introductie van de nieuwe cadeaukaart. De look en feel is professioneel en helemaal passend bij wat we overal uitstralen met onze gemeente. Een supermooi initiatief, bedoeld om bedrijven en inwoners in de regio te verenigen. Met al meer dan 100 deelnemende bedrijven en een verwachte omzet die de grens van €100.000 zal overschrijden, markeert deze ontwikkeling een prachtige mijlpaal voor de lokale economie.
Wat ooit begon als een bescheiden project, is uitgegroeid tot een professioneel en wijdverspreid systeem dat de lokale gemeenschap ondersteunt. De cadeaukaart fungeert niet alleen als betaalmiddel, maar ook als een krachtig symbool voor Geldrop-Mierlo dat de identiteit van de gemeente versterkt. Er zijn ook andere opvallende prestaties geweest. Denk bijvoorbeeld aan de succesvolle inzet van het mobiele podium, dat een centrale rol speelt bij evenementen in de regio. Steeds meer organisaties weten het mobiele podium op passende wijze in te zetten, met dank aan de Spruwwejagers Mierlo, die het beheer van de opbouw in handen hebben genomen.
Een bijzonder hoogtepunt in 2023 was natuurlijk onze eigen GLOW in november, waarvan de hele creatieve en technische realisatie is ingebed in de organisatie van GLOW Eindhoven. De handtekening van de beroemde lichtkunstenaar OCUBO stond op de lichtkunstwerken op het Weverijmuseum in Geldrop en de Molen in Mierlo. Iets om echt trots op te zijn.
Ook de Wollige Winterweken waren in Geldrop en Mierlo weer een succes: het is geweldig om te zien hoe steeds meer partners de samenwerking voor evenementen als deze weten te vinden. Dat is een van de belangrijkste drijfveren van Villagemarketing: het verenigen van mensen en organiserende partijen. Door dit soort samenwerkingen kunnen we die krachtige positie in de regio innemen. We worden dan ook steeds meer gezien als een aantrekkelijke bestemming voor kunst, cultuur en recreatie. In het Jaarverslag leest u wat er allemaal nog meer voorbij is gekomen afgelopen jaar.
Waarbij ik op deze plek toch ook nog aandacht wil geven aan wat op de achtergrond gaande was (en is): het vergroten van het draagvlak voor de Stadteland-positionering van onze gemeente. Het groene parklandschap in de Brainportregio. De kans dat we mee gaan draaien in de financiering van de Rijksoverheid om dit verder uit te kunnen ontwikkelen is zeer zeker aanwezig. En de kansen die dit weer met zich mee gaat brengen voor Geldrop-Mierlo zijn ronduit geweldig.
Adri Geerts, bestuursvoorzitter - Stichting Villagemarketing Geldrop-Mierlo